Fargeleggingstips!

Jeg får dalig spørsmål om fargelggingen min. Alt fra hva slags stempelpute til hvor lang tid jeg bruker. Jeg har derfor laget en enkel punktliste som forhåpentligvis kan være til litt hjelp.

Hvor lang tid jeg bruker på å fargelegge ett motiv varierer, men stort sett bruker jeg en hel kveld, altså noen timer.. Rekorden er vel 3 kvelder, mens rekorden i motsatt ende er 1 time. Sistnevnte var en skikkelig hastesak, og jeg fikk faktisk litt dårlig samvittighet for at det "gikk for kjapt"... kosen ble liksom borte, hvis dere skjønner.



  • Jeg stempler med sort Archival (vannfast)
    på akvarellpapir 300g
  • Jeg fargelegger alle mine motiv med Distress.
  • Jeg bruker akvarellpensel med tynn bust.
  • Jeg bruker mye vann når jeg fargelegger og
    legger på lag-på-lag.
  • Jeg startet alltid fra kantene og jobber meg
    innover på motivet.
  • Jeg ”ser for meg” at lyset kommer inn fra f.eks
    høyre side og forsøker derfor å legge skyggene
    på venstre side.
  • I ansiktet bruker jeg Tattered Rose først. Lar dette
    tørke før jeg maler over med Antique Linen for å få
    litt gyllen brunfarge. Når dette har tørket "dutter"
    jeg på litt rødt kritt i kinnene for å få frem litt glød
    og liv i ansiktet.
  • Når jeg ikke klipper ut motivet bruker jeg å tegne
    opp en kontur rundt motivet med lys grå Le Plume tusj.
  • Dersom jeg klipper ut motivet, pleier jeg å inke
    kantene med Distress og svamp (Vintage Photo)

Jeg har store planer om å lage en illustrasjon, men det får jeg heller komme tilbake til. I mellomtiden har jeg samlet mange flotte linker til fargeleggingstips som andre har laget.

Distress:

Prismacolor/Basic Marker:

Akvarall:

Og så til slutt en morsom teknikk som Inge har laget.
Hun har døpt denne teknikken for 'Dress you up'.

Har du tips til flere gode fargeleggingssider er du hjertelig velkommen til å sende meg en mail med link.
Er jo kjekt å samle sånt på ett sted, sant?

Ha en super lørdag videre folkens!


Klem Anita

5 kommentarer:

Marja Sch sa...

Thanks for al the links. I cann't reed your language, but the pictures speek for themselves.

Anne sa...

Tusen takk for at du deler din maler-oppskrift :-) utrolig mange flotte ting du lager og for en kreativitet du har? Jeg tror du er den mest kreative og dyktige maleren jeg vet om. Du lager jo så mye utrolig fing, og alt er så forseggjort.

Den melkekartongen under her var jo bare så utrolig flott. Det er en gelde og se på at det flotte du tryller frem. Alltid kjekt og komme inn i din blogg og se det nye du har laget.
Du får jammen meg snart komme til Stavanger og holde kurs :-)

Det bryllupskortet du har laget var jo bare så lekker.....håper at det er greit at jeg stjeler litt ideer til "vennefest invitasjon" som jeg snart skal igang med å lage.

Ønsker deg en riktig GOD HELG videre.

Stine sa...

Heia Anita!
Så flott med forklaring til fargeleggingen din, skal lese og prøve! Og supert med masse linker, tusen takk for at du deler!

(Du kunne ikke tilfeldigvis tenkt deg å komme nordover og holdt kurs for oss her?)

God helg! :)

Inger-g sa...

Hei,

supert at du legger ut dette. Og med et flott eksempel. Bruker nok litt for lite tid jeg. Det blir liksom enten for mye eller for lite. Legg ut i bloggen din om / hvor /når du holder kurs, da. Gjelder å være tidlig ute med påmeldinga skjønte jeg. Var allerede fullt i Ski :-)
Ha en fin kveld.

Mvh Inger

Anita sa...

Her var det maasse gode tips å ta med seg, du er jo helt rå på fargelegging! :) Og det med rødt kritt i kinnene har jeg nå testa ut - og er helfrelst! Tusen takk skal du ha for at du deler! :)

Klem fra meg

Dåpspresang

Etter en laaang pause fra papir og stempler, var det usedvanlig koselig å sitte ned og bare kose seg med å lage en liten hilsen. Ikke ...