Gøy med trolldeig!

Min venninne skal gifte seg, og jeg holder på å tenke ut bordkort/pynt.
Jeg har testet ut noen varianter. Stempler trenger ikke nødvendigvis bare brukes på kort og papir. Hva med å bruke dine stempler til såpekoking, trolldeig, eller i hjemmet ditt generelt.

Jeg har testet ut stempling på trolldeig.
Du verden så gøy det var!! Så enkelt, så dekorativt og SÅ genialt.
Her er en liten samlig av diverse bruksmuligheter.


Dette er produksjonen av ca 2/3 av oppskriften
..som du finner lenger ned i innlegget.



 
Potte og blomst måler ca.25 cm i høyde.



Hvis kantene er ujevne og ruglete (se på venstre side av denne tagen),
kan man fint pusse med pussepapir/pussekloss. 



Papirdesign - Jul Karens Jul passer perfekt som belte til både 2 og 4 cm høye telys,
og de passer fin-fint selv når det ikke er viner og jul;-)
 

Hva med litt kortreist krydder, fra egen urtehage...
Jeg hadde i alle fall satt veldig pris på en sånn personlig og hyggelig hilsen.



Unik Stempel Design - Vennskapb og sjokolade...
Blikkboks etter middagsmaten til pus, dekorert med servietter fra med hjelp av Decopage-teknikk.
Jeg foretrekker å bruke Omni-Gel Medium. Denne er superdrøy og gir mye for pengene.
Decoupage har samme fremgangsmåte som Transfer-teknikk.
Du finner mer om dette, her og/eller her.



Litt koseligere å ta med en liten takk-for-invitasjonen-vin,
dersom man dekorerer med en personlig tag. 



 Dette stemplet er ikke lenger på lager, men jeg tok det med likevel for å vise mulighetene.
Motivet er fargelagt med Promarker. Ideen med lys og nyfødt-stempel i kombinasjon er;
tenn ett lys for Nytt liv, Nytt håp og Glede!
  

Oppskrift på trolldeig:
2 deler hvetemel
1 del salt
1 del vann
1 ss olje

Stekes på svak varme, ca, 80 grader til motivene er ferdige.
Mine motiver var relativt tynne og brukte ca. 2,5 timer.
 - for å stikke hull i motivene har jeg brukt sugerør.
Ellers har jeg brukt pepperkakeformer og shotglass ;)

Puh, litt skummelt å publisere noe her igjen..
...men pytt sann, den som intet våger!


Håper dette var til inspirasjon.


Ha en nydelig helg videre, alle sammen.


Klem fra Anita


27 kommentarer:

Anneke sa...

wow, what a lovely things you make.
i like them all and great vintage look.
greetings from ann

Gunn (Merete) sa...

Hei
Dette var koselig. Tusen takk for geniale ideer. Mye flott du har laget, og det er så hyggelig å besøke deg igjen. Så jeg håper du har mye kreativt på lager som du har lyst å dele.
Ønsker deg en strålende helg, og god bedring med skuldren.
Klem Gunn :))

Gro sa...

Så flott dette var. En kjempeflott idé. Takk for inspirasjonen

Klem :o)

RitaK sa...

Så dekorative, og tusen takk for tips til smågaver også!

Beate sa...

Wow, så kreativt og flott!! Dette skal jeg jammen ha i tankene en gang jeg virkerlig skal imponere. ;) Legger deg til i blogglista mi:)

Mellom Himmel og Jordbær sa...

Utrolig flotte merker du har laget. Og nydelig måte å presentere det på :) Det er så utrolig hyggelig å få sånne hjemmelagede gaver. Ja, dette var virkelig inspirende :)
Ønsker deg en god helg!
Anette

Sanne sa...

Härligt att se att du är tillbaks!!!
Och lika inspirerande som alltid!:)
Kramar, Sanne

mettepip sa...

Så koselig å se innlegg fra deg igjen Anita!
Savner deg vet du!
Dette var jammen en fin idé. Takk for at du deler!
Ha en fortsatt fin helg!
klem fra
Mette

Min stil sa...

Wow, så flotte. Tusen takk for super inspirasjon. Har laget noe lignende i leire, men da med blondemotiv. Nå vet jeg hva jeg kan bruke stemplene som jeg kjøpte i fjor sommer til. Ha en hærlig og kreativ helg.
Klæm Susanne

Ann Kristin / Veslejenta sa...

Så super idé! Fin og dekorativ pynt.
Må ellers si at det er supert at du er aktiv på hobbyfronten igjen, har savnet å se nye innlegg i bloggen din... Gleder meg til å følge deg videre :)

Heidi sa...

Superduper ide - takk for at du deler!!!!
Er så kjeklt å besøke deg her inne igjen <3

Klem klem

Tuppenshobbyblogg sa...

Ååå så fine !!!!
Dette var et flott innlegg,veldig inspirerende,helt i min ånd dette :))
Takk for inspirasjon,skal prøve dette :)

Klem,Kjersti

Kreativelena sa...

En helt genial ide. Tusen hjertelig takk for inspirasjonen :-)

Therese sa...

Så glad jeg ble når jeg plutselig fant ut at du blogger igjen. Takk for supert tips og mange gode ideer. Jeg har ikke lekt med trolldeig siden ungdommen. Forøvrig har jeg lagd noe tilsvarende med papirleiren som heter "silkis", vel verdt å prøve om det er ukjent for deg.

Janne-Lise sa...

Dette var genialt og skikkelig flott :) Likte ideen og det er mulig at den må prøves :)

god helg til deg

Anonym sa...

Har kost meg med å lese bakover i bloggen din. Flott blogg du har.
Lurer på hvordan du gjør når du stempler såper, må massen stivne litt først, eller gjøres det straks massen er fylt i formen?
Gleder meg til flere innlegg fra deg.

SølviV

Lisa sa...

Verkligen billigt, bra, och SÅ fin utsmyckning!
Tack för tipset :-)

Kramar Lisa

Pippi sa...

Her var det mye fint!
kjekt å se du har tatt fram trolldeigen fram i lyset igen!
Jeg elsket å drive med trolldeig tidlig 90tallet,så du fikk meg til å ta det opp igen;)
Du får ha en flott dag!og håper jeg ser deg snart igjen og deler din inspirasjoner!
:)

Anonym sa...

Så utrolig flott og se dine nydelige kreasjoner igjen! Har virkelig savnet de. Tusen takk for all inspirasjon, fikk lyst å prøve stempling på trolldeig :) Ha en flott onsdag :)

Chris_P sa...

Fantastiskt fint!!!

Linda Levoir sa...

I have just discovered your blog, your work is amazing, original and inspiring. I am now your latest follower, than you for sharing your inspiration with us :) xx

Ingrid Serine sa...

Råfint! tenk at trolldeig ikke bare er rare barnefigurer! Takk for inspirasjon! Har du gjort noe for å få skriften mørkere eller blir det sånn naturlig?

Gunilla/Nilla sa...

Hej Anita!

Superhärligt att du är tillbaka och bloggar. Du är en stor inspirationskälla för mig!
Bara måste testa trolldeg, JÄTTEFINT! Men du vad är måttet ss i ditt recept?

Ha en fin dag vennen.
Klem/Gunilla

Xristina sa...

Har du faktisk stemplet på trolldeigen med stempel og blekk, eller bare stempel for så å sette farge etter steking?

Gunilla/Nilla; ss er spiseskje/matsked. :-)

Rigmor sa...

For en inspirasjon! Så kreativt med stempel på trolldeig! :D Men hvordan har du fått skriften/stemplene så fine? Er det brun stempelputebeller er det maling eller blir det sånn når du steiker det?? Nyyydelig er det❤️

Beate sa...

Utrolig fint. Flott inspirasjon

Karina sa...

Så utrolig fint☺ virkelig flink du. Oppdaterer du ikke lengere bloggen?

Dåpspresang

Etter en laaang pause fra papir og stempler, var det usedvanlig koselig å sitte ned og bare kose seg med å lage en liten hilsen. Ikke ...